Sluit je aan bij: Het Platform voor jonge introverte hoogsensitieve vrouwen op Facebook. Met interessante thema's en de kans om elkaar beter te leren kennen.

Waarom structuur belangrijk is voor jou als HSP

Gepubliceerd op 15 januari 2021 om 14:43

Ben je hoogsensitief dan is structuur aanbrengen in je leven belangrijk. Dat begint bij een goede dag/week planning. Je creëert hiermee rust en ruimte in je hoofd, je krijgt overzicht en je wordt flexibeler als iets onverwachts zich voordoet.

Hoe dat werkt lees je in deze blog.

Meer ruimte en rust in je hoofd

Structuur aanbrengen in je dag doe je door een goede dag/weekplanner te gebruiken. Je noteert zoveel mogelijk wat je te doen hebt op een dag of in een week. Taken, afspraken voor jezelf en voor de kids, to-do-lijstjes etc. Schrijf ze op zodat je in je hoofd meer ruimte houdt voor echt belangrijke zaken. Hierbij is het handig om ook een korte pauze tussen taken in te plannen. Niet alleen om bij te tanken, maar ook om ruimte te houden voor onvoorziene zaken.

10 minuten-pauzes

Neem pauze nadat je een taak hebt afgerond. Of dat nu is voor werk, het huishouden of het schoolwerk van de kids.

Neem een pauze van 10 minuten. Doe even een brief op de post, neem gelijk je hond mee als je die hebt, ga op je slaapkamer een ademhalingsoefening doen of kijk uit het keukenraam en let eens op hoe de koolmezen aan het pindanetje hangen. Het helpt om even iets anders te doen en je brein te resetten.

Je wordt flexibeler

Met een goede planning creëer je rust in je hoofd doordat je niet alles hoeft te onthouden. Je planner zorgt ervoor dat je dag overzichtelijk en voorspelbaar wordt en dat zorgt er weer voor dat je flexibeler kunt reageren op een onvoorziene situatie die zich aandient, zoals een kind dat ziek is en extra aandacht nodig heeft. 

Minder chaos

De wereld is nu al chaotisch genoeg. Zeker met een nieuwe mutant van het Coronavirus dat op ons afkomt. Reden te meer om thuis je eigen veilige bubble te maken. Heb je het gevoel dat je het thuis een beetje onder controle hebt dan scheelt dit aan chaos in je hoofd door alle verontrustende binnenkomende informatie.

Routines

Vaste routines aanbrengen in je dag werkt het beste, omdat die je dag/week overzichtelijk maken. Bovendien geven ze rust in je hoofd, omdat je over vaste routines of gewoontes niet meer hoeft na te denken.

Merk je dat je ondanks je planning toch overprikkelt raakt, ga dan bewust aan de slag met het in kaart brengen van je overprikkel-signalen.

Schrijf het op

HSP's letten vaak te weinig op signalen van overprikkeling, gebruik daarom in je planner ook Mijn Prikkel-signalen in kaart, die je hieronder kunt downloaden en in je agenda/planner plakken.

 

 

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.