Hoe boost ik mijn veerkracht bij stress?

Gepubliceerd op 7 mei 2020 om 17:30

5 Tips voor HSP's

 

Wat betekent dat nou eigenlijk veerkracht?

Veerkracht is de positieve eigenschap die helpt te dealen met dingen die stress veroorzaken.

Je kunt alles nog zo mooi plannen en uitstippelen in je leven, maar hoe goed je dit ook doet de realiteit is weerbarstig en tegenslag hoort erbij.

Voor hooggevoeligen extra belangrijk om veerkracht te ontwikkelen, tegenslagen in het leven komen hard bij hen binnen.

 

Sommige mensen hebben van nature een flinke dosis veerkracht. Anderen hebben deze eigenschap in mindere mate, maar dat wil niet zeggen dat je niet kunt leren veerkrachtiger te worden.

 

Tip 1: Om veerkracht te ontwikkelen heb je een positieve instelling nodig.

 Dat houdt in dat je erin gelooft dat je zelf in staat bent om iets aan een situatie te verbeteren. Dat doe je o.a door je grenzen aan te geven. Is er bv. iemand op je werk die je voortdurend lastig valt met 'small talk', zeg dan vriendelijk dat je het te druk hebt om te praten. Als je zelf de regie houdt over wat er gebeurt scheelt dat een hoop stress.

 

Tip 2: Positief doel; wat wil je veranderen aan een voor jou stressvolle situatie?

 Wat is voor jou belangrijk om jouw energie in te stoppen. Dat hoeft niet direct een super groot doel te zijn; iets kleins is ook prima.

Bedenk hoe je dit doel gaat bereiken en kies een actie waarvan de kans op succes groot is. Werk je bijvoorbeeld in een super drukke omgeving en zorgt dat ervoor dat je aan het eind van de dag totaal bent opgebrand.

 

Bedenk wat je aan jouw situatie kunt verbeteren; ga bv. wandelen in je lunchpauze, zet een koptelefoon op met jouw favoriete muziek, ga naar de wc en doe een mindfulness oefening. Je bent creatief genoeg om iets te bedenken waardoor jij weer even kunt opladen.

 

Tip 3: Ga goed voorbereid aan de slag. 

 Stel je hebt een nieuw plan bedacht voor je werk en je bent er heel enthousiast over. Nu is het zaak jouw idee te presenteren aan collega's.

Je maag draait om als je er alleen al aan denkt hoe je daar zal staan voor een groep mensen die kritisch is en jouw plan kan torpederen.

Bijna iedereen, hooggevoelig of niet, vindt het stressvol om een presentatie te houden, maar hoe beter jij je voorbereidt hoe groter je geloof in jezelf zal worden dat het je gaat lukken.

 

Hoe jij je voorbereidt is cruciaal. Misschien is de ruimte waar jij de presentatie moet houden nieuw voor je; ga dan eerst kijken hoe de ruimte eruit ziet, voel de sfeer, kijk op welke plek je straks zal moeten staan, voorkom technische problemen bij je powerpoint presentatie.....

Maak een overzicht van alle punten die bij een presentatie komen kijken. Jouw plan moet mensen aanspreken; wat is jouw boodschap, waarom is het belangrijk, wat doe je bij een moeilijke vraag uit de zaal. Maak een stappenplan en maak concreet wat je bij iedere stap gaat doen.

 

Tip 4 : Accepteer dat iets niet is gelukt en focus op wat goed ging.

 Bij zaken die niet lekker lopen, die tegen zitten op je werk of in je privéleven is het belangrijk dat je kunt terug veren. Dat leer je door bij tegenslag te kijken naar hoe je gezien de omstandigheden er het beste van kunt maken. Weet dat je als hsp een creatieve geest hebt, oog hebt voor details en voor het grote geheel. Jij ziet dingen die anderen misschien niet zien. Doe daar je voordeel mee en geloof in je eigen ideeën, ook al hebben anderen weinig begrip.

 

Tip 5: Zoek werk waarin je hart ligt en je op je plek bent.

 Een HSP heeft meer dan gemiddeld behoefte aan autonoom en zinvol werk en is heel gevoelig voor een goede werksfeer. Hoewel het in de huidige tijd lastig kan zijn een geschikte baan te vinden is het wel noodzaak voor jou om in ieder geval te streven naar een baan die voor jou goed voelt. Een baan die absoluut niet bij je past kost je te veel energie. Dat geldt ook voor een baan die weinig uitdagend is waardoor je kans op een bore-out groter wordt.

 

Veerkracht ontwikkelen kan je leren en is voor hooggevoeligen belangrijk.

Hoe meer veerkracht je ontwikkelt hoe meer kans je hebt om psychische klachten of een burn-out te voorkomen.

 

Wil je er eens over praten? Stuur me gerust een mail!

 
 
 
 
 

 

 

 

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.