HSP coach voor introverte vrouwen » Blogs over hoogsensitiviteit-stress-emoties » Hoe ga jij om met spijt? 6 tips om beter met spijt te dealen

Hoe ga jij om met spijt? 6 tips om beter met spijt te dealen

Gepubliceerd op 17 juni 2020 om 13:11

Hoe ga jij om met spijt?

Een HSP is zelfkritisch en dat is prima, maar soms heb je de neiging om jezelf te verliezen in gevoelens van spijt. Word je voortdurend geplaagd door het idee dat je heel anders had moeten handelen of reageren dan je gedaan hebt. Als je nu maar zus of zo had gehandeld, dit of dat had gezegd dan.....

 

Reflecteren op je eigen gedrag is goed maar worstelen met steeds opduikende spijtgevoelens is lastig. 

Hoe kun je met spijt omgaan zonder dat je erin verdrinkt of dat je het wegdrukt? 

Beter met spijt omgaan kun je leren en daarvoor geef ik je 6 tips in deze blog.

 

6 tips om beter met spijt om te gaan

 

Tip 1: maak een lijstje met dingen waarvan jij spijt hebt

Je kunt een vaag gevoel van spijt hebben zonder dat je precies weet waar het vandaan komt, het is daarom belangrijk om er bewust bij stil te staan en dingen waarvan je spijt hebt op te schrijven. Het hoeven niet alleen grote dingen te zijn waarvan je spijt hebt, zoals een verbroken vriendschap of liefde, maar het kunnen ook kleine dingen zijn.

 

Tip 2: Streep dingen waarvan je spijt hebt door

Als je zoveel mogelijk hebt opgeschreven waarover jij spijt hebt ga je ieder item een voor een af.

Sta 30 seconden stil bij ieder item waarvan jij spijt hebt op je lijst. Lees het nog een keer en daarna zet je er een streep door met je pen. Zo werk je de hele lijst af. 

 

Tip 3: Laat spijt-emoties toe

Je kunt spijt toelaten zonder jezelf erin te verliezen of weg te drukken. Bekijk het als iets dat gebeurd is zonder daar een oordeel over te vellen. Zeker voor een HSP is dat moeilijk omdat je erg kritisch bent op je eigen gedrag en vaak vindt dat je iets beter had moeten doen. 

 

Tip 4: Laat spijt gaan

Het is belangrijk dat je zelf in de gaten krijgt wanneer je jezelf verliest in spijtgevoelens of wanneer je ze wegdrukt. Probeer alert te zijn op momenten vandaag dat spijt op piept in je hoofd. 

Denk bijvoorbeeld als spijt de kop opsteekt: 'Hee, ik daar is spijt ' en laat het dan gaan.

 

Vind je een gedachte laten gaan moeilijk?

Kijk dan naar de blauwe lucht, die is er altijd ook als er wolken zijn. Laat je spijt net als de wolken voorbij drijven en ga verder met de dingen waarmee je bezig was voor de spijt-monkey opdook.

 

Tip 5: Heb compassie met jezelf

Misschien had je iets anders kunnen doen in het verleden dan je hebt gedaan, maar het is de realiteit. Zo is het nu eenmaal. Blijkbaar bekeek je een situatie toen anders en had je daar een reden voor. Een reden die je nu bent vergeten of die niet belangrijk meer lijkt. Wees mild voor jezelf en kijk met compassie naar je beslissing van toen. 

 

Tip 6: Iets anders is niet altijd beter

Het gekke is dat je bij spijt er meestal van uitgaat dat een andere beslissing beter was geweest, hoewel je dat niet zeker kunt weten. Wie weet had een andere beslissing wel voor andere problemen gezorgd en was die beslissing uiteindelijk slechter geweest dan nu het geval is. Het is belangrijk om je dit te realiseren.

 

Crying over spilled milk

Spijt hebben bekent eigenlijk dat je wilt veranderen wat is gebeurd. En dat heeft geen zin, omdat je het verleden niet ongedaan kunt maken. De Engelsen hebben daar een mooi spreekwoord voor: 'It's no use crying over spilled milk'.

 

Wat wel zin heeft is om je houding ten opzichte van spijt te veranderen en dat doe je met de bovengenoemde tips.

 

Bekijk je lijst met afgestreepte spijt-items nog eens. Welke zijn hardnekkig en komen steeds terug?

 

Dan gaat het waarschijnlijk om gebeurtenissen die pijnlijk waren voor je. Soms is het dan extra moeilijk om die los te laten en verzet je je er tegen. Toch blijft de manier om er mee om te gaan hetzelfde: Bekijk het spijtgevoel van een afstandje en laat het daarna gaan. Hoe vaker je dit toepast hoe beter het zal gaan.

 

Wil je eens met me praten of mailen of chatten over spijt of over andere emoties en hooggevoeligheid neemt dan gerust contact met mij op.

 

twee vrouwenhanden met bloem

«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.