Doe ik het wel goed als HSP-mama?

Gepubliceerd op 16 augustus 2020 om 14:50

Waarom twijfel ik toch zo?

Sarah is de peuter van Nora, ze vertelt dat ze er maar moeilijk aan kan wennen om Sarah naar de kinderdagopvang te brengen. Haar dochter gaat twee dagen per week naar het KDV, maar het afscheid nemen blijft lastig.

Ik weet uit de ervaringen in mijn praktijk dat het sommige HSP-mama's fysiek pijn doet om hun kind bij het KDV achter te laten en hoor dit verhaal niet voor het eerst. Nora zit soms zelf te huilen op de fiets terug naar huis of werk als Sarah zich bij het afscheid weer vastklampte aan haar benen. 

 

Gelukkig gaat het na het afscheid nemen steeds beter met Sarah en als Nora haar ophaalt aan het eind van de dag, sluit ze meestal een stralende peuter in haar armen.

Toch blijft Nora twijfelen of ze dingen wel goed doet in de opvoeding; is haar kind angstig gehecht, is de dagopvang te druk voor haar, is twee dagen te veel van het goede, moet ze wel blijven werken als Sarah liever thuis wil blijven.....Nora twijfelt ineens aan alles. Herkenbaar?

 

Empathie:

Ook al word je soms geplaagd door twijfels je mag er als hoogsensitieve mama best vanuit gaan dat je goed aanvoelt wat er in jouw kind omgaat en wat het nodig heeft. Door je hoogsensitiviteit sta je open voor de gevoelens van je kind en reageer je daar doorgaans prima op.

 

Om een voorbeeld te geven; je  hebt snel in de gaten wanneer je kind in een nieuwe situatie eerst de kat uit de boom wil kijken voordat het mee gaat doen met bijvoorbeeld de spelletjes op een verjaardagsfeestje.

 

Je zal je kind niet pushen maar wacht rustig af tot het zich veilig genoeg voelt om mee te doen. Iets dat ook altijd gebeurt, maar het kan even duren weet je uit ervaring.

 

Informatie zoeken over opvoeden:

Doe ik het wel goed vraag je je regelmatig af. Of het nu gaat om wat je kind moet eten, hoeveel het moet slapen of welke school het beste is. Je bent altijd op zoek naar informatie om een zo goed mogelijke ouder te zijn.

Daarom stort je je regelmatig in boeken over opvoeden en praat je met andere ouders die steevast met opvoedadviezen komen die jij niet bij jouw kind vindt passen.

 

Het is prima om in die informatie te duiken als ouder, maar daar zijn grenzen aan.

HSP's de neiging tot perfectionisme en kunnen zich eindeloos in een onderwerp verdiepen tot ze door de bomen het bos niet meer zien.

 

Het is daarom niet zo gek dat je dan begint te twijfelen of je het wel goed doet.

 

Omdat je empatisch en plichtsgetrouw bent en veel nadenkt over je eigen rol als opvoeder kun je meer op jezelf vertrouwen dan je denkt.

Daarbij beschik jij als HSP over een sterke andere bron waarop je kunt vertrouwen. 

 

Intuïtie

Die bron heet intuïtie. Het is een bron waaruit je put doordat je onbewust al heel veel informatie hebt opgeslagen en verwerkt. Dan weet je wat je kind nodig heeft en handel je daar ook naar.  

Laat je niet van de wijs brengen door andere ouders met hun goedbedoelde opvoedadviezen waarvan je intuïtief weet dat ze bij jouw kind niet gaan werken.

 

Gezond twijfelen

Breek je hoofd niet over alle twijfels. Twijfelen betekent alleen maar dat je weloverwogen keuzes maakt. Je denkt als HSP dat iedereen dat doet, maar dat is echt niet zo. Jij denkt nu eenmaal lang en diep na over alles in je leven. Zeker als het je kind betreft, voor wie je alles over hebt.

 

Dat neemt niet weg dat je ook overprikkeld kunt raken door het zorgen voor je kind. Je leeft intens met hem/haar mee, ervaart pijn van je kind als jouw pijn.

 

Verder heeft ieder kind zijn eigen karakter met een eigen wil en behoeften. Behoeften die niet altijd met die van jou overeen komen, zoals jouw behoefte aan rust.

 

Daarom moet je goed voor jezelf zorgen en voorkomen dat je overprikkeld raakt. Want als je overprikkeld bent kun je niet de goede ouder zijn die je zo graag wilt zijn.

 

Hieronder geef ik een paar tips hoe je dat doet!

 

6 tips om goed voor jezelf te zorgen:

 

Tip 1 :Grenzen aangeven voor jezelf en je kind:

Het belangrijkst om overprikkeling te voorkomen is dat je goed je eigen grenzen bewaakt.

Grenzen aangeven betekent NEE zeggen en gaat je als HSP van nature niet makkelijk af maar is toch broodnodig.

Bijvoorbeeld nee-zeggen tegen school die je vraagt of je luizenmoeder wilt worden of nee-zeggen tegen jouw kind als het perse na school weer een activiteit wil doen.

Maar jij weet dat hij/zij al genoeg prikkels te verstouwen heeft gehad die dag. Maak daarom de keuze voor je kind als het dat nog niet zelf kan.

 

Tip 2: Neem vaak korte pauzes

Merk je dat je steeds vaker hoofdpijn krijgt, een vol hoofd hebt of niet helder kunt nadenken als je het te druk hebt?

Neem dan gedurende de dag vaker korte pauzes. Plan ze in, zet desnoods een timer.

Die pauzes zorgen ervoor dat aan het eind van de dag de kans dat de emmer overloopt een stuk minder is.

 

 Tip 3: Verwen jezelf in die pauzes

*neem comfort food zoals havermoutpap met vruchten en noten of maak een heerlijke fruitige smoothie voor jezelf klaar

*ga lekker in bad of neem een douche,

*maak een korte wandeling,

*knuffel of speel met je hond/poes

*lees een leuk verhaal of luister naar een grappige podcast.

 

Tip 4: Let op je ademhaling; haal een paar keer diep adem

Ga even rustig ergens zitten waar je alleen kunt zijn, bijvoorbeeld je slaapkamer. Leg een hand op je maag/borst. Adem diep in; in door je neus en uit door je mond; je brein krijgt het sein dat er niets is om je zorgen over te maken.

Volg je ademhaling door te letten op je hand die rijst bij inademen en daalt bij uitademen.

Al doe je het 3 minuten het helpt echt.

Je kunt ook gaan leren om te mediteren. Het helpt bij het reguleren van je ademhaling en je leert om je gevoelens/gedachten te accepteren zonder jezelf erin te verliezen, iets dat voortdurend op de loer ligt bij HSP's.

 

Tip 5: Vrije tijd

Doe activiteiten in je vrije tijd die niets te maken hebben met werkgerelateerde zaken of met opvoeden.

Let erop dat je voldoende beweegt. Bewegen is heel belangrijk voor je brein om te ontspannen; zorg daarom voor een balans in passieve ontspanning zoals een boek lezen en actieve ontspanning zoals een wandeling maken door het bos

 

Tip 6: Zorg voor een goede slaap

Ga op vaste uren naar bed en sta ook op vaste tijden op. Het aantal uren dat je slaapt is minder belangrijk dan de kwaliteit van je slaap. 

 

Al met deze kleine veranderingen in het dagelijks leven voorkom je overprikkeling.

 

En slaat de twijfel weer toe?

Bedenk dan dat het juist goed is om te twijfelen, want door twijfel maak je weloverwogen keuzes in het leven.

 

Ga er vanuit dat je als HSP voldoende in huis hebt om een goede opvoeder te zijn.

 

Dat neemt niet weg dat je ook tegen issues aan kunt lopen waar je niet uitkomt, zoek dan professionele hulp.

 

Wil je graag eens met mij sparren over stress en hoogsensitiviteit stuur me gerust een DM

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.