Jong en een burnout: Hoe voorkom je dat?

Gepubliceerd op 1 september 2020 om 17:38

Wat zijn jouw alarmsignalen bij stress - en hoe ga jij daar het beste mee om?

 

Herken jij  persoonlijke alarmsignalen bij stress?

Wat merk je dan? Krijg je last van je maag/buik, pieker je veel, ben je geïrriteerd door kleine zaken waar je anders geen last van hebt of word je kortaf tegen je gezinsleden. Iedereen heeft zo haar/zijn eigen fysieke en mentale signalen bij stress. Stapelt stress zich op, dan kan je chronisch gestrest raken, met alle gevolgen van dien.

 

Chronische stress

  Stress hoort bij het leven, gezonde stress heb je nodig om je bijvoorbeeld klaar te stomen voor een examen. Het wordt een ander verhaal als stress een normaal patroon in je leven wordt.

 

Tikkende tijdbom

  Stress die zich opstapelt is als een tikkende tijdbom. Als stress ‘normaal’ voor je is geworden merk je namelijk op den duur niet meer dat je over je grenzen heen gaat. Je zet eerder nog een tandje bij als je doodmoe bent dan dat je rust zoekt. Je mentale flexibiliteit wordt minder en je kunt niet meer overzien wat je moet doen om 'weer’ gezond te worden. Je stevent dan keihard af op een burn out.

 

Hoogsensitiviteit en stress

  Jonge hoogsensitieve vrouwen hebben meer kans op een burn-out dan gemiddeld. Een HSP legt de lat vaak hoog en vindt het lastig grenzen te bewaken. Bovendien wordt er ook nogal eens bezuinigd op de broodnodige zelfzorg. Reden te meer om jouw stress-signalen eens onder de loep te nemen.

 

Bewustwording: hoe krijg je dat?

  Om meer inzicht te krijgen in hoe jij met stress omgaat is het belangrijk jouw  alarmsignalen bij stress in kaart te brengen.

 

Het helpt wanneer je in een schema noteert waaraan jij merkt dat je stress hebt. Schaf een leuk dagboekje aan en schrijf iedere dag gedurende twee weken op wat jou opvalt.

 

Jouw stress-alarmsignalen noteer je op vier terreinen:

 

  • Wat merk je aan je lichaam? Krijg je hoofdpijn, pijn in je rug?
  • Wat gebeurt er met je denken? Kan je je niet meer concentreren, heb je moeite met helder denken?
  • Welke emoties heb je? Word je boos, verdrietig?
  • Aan welk gedrag merk jij dat je stress hebt? Loop je te snauwen, reageer je overdreven heftig?

 

Door een dagboek bij te houden zie je duidelijk wat stress met jou doet. De volgende stap is kijken welke acties jij kunt ondernemen om beter met stress te leren dealen. 

 

Wil je meer weten wat jij kunt doen om een burnout te voorkomen? Neem dan gerust eens contact met me op.

 

 

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.