3 tips hoe jij je focus kunt trainen

Gepubliceerd op 5 oktober 2020 om 11:55

Een introverte HSP kan prima focussen. Zeker als je niet wordt afgeleid door storende zaken zoals piepende honden die uitgelaten willen worden of notifications van je smartphone die in je oren bliepen.

De hoogsensitieve persoon heeft nu eenmaal moeite met prikkels vanuit de omgeving. Wat kun je eraan doen om deze prikkels tot een minimum te beperken zodat jij geconcentreerd kunt werken of iets anders waar je je aandacht hard bij nodig hebt bijvoorbeeld als je een bananenbrood bakt.

Ik geef je daarom 3 tips om beter te kunnen focussen op een taak.

Tip 1: Doe iedere dag een ademhalingsoefening

Om beter te leren focussen kun je je focus trainen.

Zet een timer op 10 minuten.

Ga ergens zitten waar je niet gestoord wordt. Op de rand van je bed, desnoods op de wc. Adem en paar keer diep in en uit.

Doe je ogen dicht en leg je handen op je bovenbenen. Adem in door je neus en uit door je mond. Adem daarna weer gewoon.

Tel 1 bij inademen en 2 bij uitademen. Tel tot 10 en begin weer bij 1.

Maak van deze oefening een gewoonte; is 10 minuten te lang voor je? met 5 kan het ook!

 

Tip 2:Geef jezelf de kans om te kunnen focussen

Je omgeving speelt bij afleiding een grote rol; geluiden, visuele prikkels of sterke geuren zorgen ervoor dat je minder kunt focussen. Dus zet je Spotify playlist uit, houdt je werktafel of bureau overzichtelijk, zet de geurstokjes op de gang. Zo zorg je voor een rustige omgeving en is de kans groot dat niets je afleidt.

 

Tip 3: Leg je smartphone weg

Jaja, zal je denken, dit klinkt als een open deur. Alsof dat zo makkelijk is. Het is inderdaad super lastig om niet steeds je mobiel te checken als je aan het werk bent. Wie weet belooft deze bliep wel een mega belangrijk bericht. Seriously? Meestal niet, maar we hebben allemaal last van FOMO, dus voor de zekerheid toch maar effe checken. Leg daarom je mobieltje eens in een andere kamer dan waar je werkt of studeert. Alleen op STIL zetten is meestal niet voldoende. Het ding moet echt even van de vloer zijn!

 

Maak van deze drie tips een gewoonte en je zal zien dat je al na een week echt verschil in je concentratie merkt!

 

Wil je meer weten over over hoogsensitiviteit en introversie, stuur me dan gerust een berichtje. Whatsappje mag ook. 

 

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.