Nieuw: cursus Hoe word ik een veerkrachtige HSP

Druk, druk, druk ......en HSP

Gepubliceerd op 26 oktober 2020 om 11:24

Een HSP past zich aan als dat moet; daardoor leef je sneller, heb je meer sociale contacten en ben je voortdurend bezig met het idee dat alles altijd meer en beter moet dan goed voor je is. Dat doe je omdat je denkt dat zo leven de enige manier is om mee te draaien in deze samenleving.

Vergeet je daarbij te luisteren naar jouw innerlijke stem die aangeeft dat genoeg genoeg is, dan ga je steeds over je grenzen heen. Niet verstandig! Daarom leg ik vandaag uit waarom het belangrijk is om bij jezelf te blijven.

 

Wat gebeurt er met je als je het altijd druk hebt?

Je vergeet naar je hart te luisteren

De stem van je hart of jouw intuïtie is voor een HSP een prima manier om grenzen te stellen. Maar ben je altijd druk, druk, druk, dan raak je dat interne kompas een beetje kwijt. Grenzen stellen wordt dan een stuk moeilijker omdat je niet meer in contact staat met je jezelf. 

 

Je vergeet naar je lijf en hoofd te luisteren

Fysieke signalen zoals vermoeidheid, chronische verkoudheid of darmproblemen negeer je of breng je niet in verband met het feit dat je voortdurend over je grenzen heen gaat. 

Ook je hoofd trekt aan de bel:

Je kunt je slechter concentreren of je hebt moeite met keuzes maken, maar hebt niet in de gaten dat dit komt door overprikkeling doordat je niet genoeg rustmomenten pakt. 

 

Snel huilen/boos worden

Doordat je het zo druk hebt raak je geïrriteerd of gefrustreerd en daardoor lopen emoties soms hoog op. Door overprikkeling huil je sneller of wordt je sneller boos dan normaal. Je vergeet dat dit erop wijst dat je te veel prikkels op je bordje krijgt. 

 

Stress is normaal geworden

Omdat iedereen het altijd druk heeft met studie, werk of gezin en sociale contacten lijkt een druk leven leiden met veel prikkels normaal. Je lichaam gaat bij aanhoudende prikkels (=stress) steeds meer cortisol aanmaken waardoor je voortdurend 'een druk of opgejaagd gevoel' houdt. Als je je vaak zo voelt lijkt het 'normaal' te zijn je zo te voelen, maar dat klopt natuurlijk van geen meter.

 

Je bezuinigt op ontspanning en gaat voortdurend over je grenzen heen

Doordat jij de spanning die je voelt als 'normaal' gaat beschouwen neem je te weinig tijd om bewust te ontspannen.

Ga je te lang over je grenzen heen dan begeef je je echt op glad ijs. Als je stopt met 'druk zijn' wordt het stresshormoon cortisol zelfs nog aangemaakt door je bijnieren. Die bijnieren raken na verloop van tijd uitgeput.

Zo kun je na maanden of jaren overprikkeling een burnout oplopen.

 

Je ziet hoe je geleidelijk aan stress opbouwt en hoe belangrijk het is om op stress-signalen van jouw lijf/denken/emoties/gedrag  te letten zodat je op tijd in kunt grijpen zodat je geen burnout oploopt.

Omdat ik het zo belangrijk vind dat jonge vrouwen zich hiervan bewust worden heb ik een speciale cursus ontwikkeld om jouw veerkracht bij stress te verhogen.

 

Wil je meer weten over de cursus of wil je een persoonlijk gesprek stuur me gerust een DM!

 

 

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.