Nieuw: cursus Hoe word ik een veerkrachtige HSP

HSP coach voor introverte vrouwen » Blogs over hoogsensitiviteit-stress-emoties » Hoe word ik een veerkrachtige HSP in 4 stappen

Hoe word ik een veerkrachtige HSP in 4 stappen

Gepubliceerd op 14 november 2020 om 13:06

Ben je hoogsensitief dan is het soms lastig om overeind te blijven in stressvolle tijden. Een HSP is nu eenmaal wat gevoeliger voor stress dan gemiddeld. 

Daarom vandaag 4 stappen die je kunt nemen om jouw veerkracht een boost te geven.

 

Tijdelijk

Gebeuren er nare dingen om je heen zoals je baan kwijtraken of alleen op je studentenkamertje zitten kniezen door Corona. Bedenk dan dat dingen voortdurend veranderen en dat jouw probleem van tijdelijke aard is. Ja makkelijk gezegd, denk je misschien. Maar als je inziet dat de meeste nare dingen tijdelijk zijn raak je minder overweldigd door heftige gevoelens zoals angst of somberheid.

Alles verandert voortdurend: Straks is er een vaccin tegen het virus, misschien een medicijn en trekt de economie weer aan. Het tijdelijke van dingen kan soms langer duren dan je zou willen en dat brengt me op het volgende punt..

 

Geduld hebben

Het klinkt ouderwets, maar is niet minder waar: 'Geduld is een schone zaak'. Helaas zijn we het in deze tijd een beetje verleerd om onze behoeften uit te stellen. Alles moet efficient, goed en snel zijn, toch? Het wordt een ander verhaal als je niet te eten hebt natuurlijk of wanneer je geen dak boven je hoofd hebt. Eten en drinken, een veilige plek om te bivakkeren, het zijn eerste levensbehoeften. Maar in veel gevallen kun je leren om ongeduldigheid te verdragen. Gewoon door een paar keer op de dag  bewust even bij dat ongeduldige gevoel stil te staan. Op die manier train je het hebben van geduld.

 

Problemen aanpakken

Heb je problemen op je werk? Een collega die je het werken zuur maakt? Laat het niet woekeren maar onderneem actie. Bepaal vooraf hoe je een situatie gaat aanpakken en wanneer je dat gaat doen. Oefen desnoods thuis voor de spiegel als je je onzeker voelt of je het aan kunt. Heb je problemen met je veeleisende baas? Maak het bespreekbaar al vind je het nog zo lastig. 

Een HSP heeft moeite met grenzen stellen, daarom is het super belangrijk dat jij je daarvan bewust bent. Jaagt jouw baas je steeds over jouw grenzen heen dan stopt dat pas als jij aangeeft: STOP tot hier en niet verder. Is die stap voor jou te groot? Schakel dan hulp in via een bedrijfsarts of -maatschappelijk werker.

 

Zelfzorg

Zorg jij wel goed voor jezelf? Ja, ja dat weten we nou wel dat een HSP de neiging heeft om niet zo goed voor zichzelf te zorgen. Maar juist zelfzorg is de basis om meer veerkracht te ontwikkelen. Dat houdt in dat je een gezonde maaltijd voor jezelf klaarmaakt, ook als je in je eentje bent. Dat je voldoende slaapt, dat je zorgt voor me-time en zorgt voor NIKS-tijd (gewoon een beetje mijmeren, door het raam staren, de hond achter zijn oren kriebelen. Dat je genoeg beweging krijgt en dat je zorgt voor genoeg aanspraak, dat je echt contact hebt met anderen en niet alleen maar op social media....

Zorg jij goed voor jezelf dan veer jij gemakkelijker terug in stressvolle tijden.

 

Wil je weten hoe je veerkrachtiger kunt worden schrijf je dan in voor de cursus Hoe word ik een veerkrachtige HSP of maak een een afspraak voor een gratis gesprek.

 

 

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.