• Het HSP-E-Dagboek bestellen voor 10 euro?
  • Stuur me een berichtje
  • En krijg snel de download- link

Denkfouten en HSP

Gepubliceerd op 25 februari 2021 om 14:06

Ben je hoogsensitief dan laat je je nogal eens overspoelen door emoties. Een emotie is zoals hij is; je voelt je bv. verdrietig of boos. Jouw gevoel is niet verkeerd, maar gedachten voorafgaande aan het gevoel hoeven niet te kloppen. Dat noemen we denkfouten. 

HSP en denkfouten

Mensen maken regelmatig denkfouten. De meest voorkomende zijn:

  • Veralgemeniseren: Je bent bijvoorbeeld afgewezen voor een sollicitatie en denkt dat het bij het de volgende keer ook wel zal gebeuren.
  • Zwart-witdenken: Iets is helemaal goed of helemaal slecht. Zoals: 'ik ben hier niet goed in, ik leer het nooit.'
  • Gedachtenlezen: Een vriendin belt niet terug en je gaat ervan uit dat ze je stom vindt, terwijl je niet kunt weten wat de reden is dat ze niet terug belt. 
  • Beperkt waarnemen: je onthoudt slechts een (negatief) detail bijvoorbeeld een kritiekpunt in feedback van je werkgever en je let niet op de positive punten van de feedback.
  • Emotioneel denken: je gevoelens zijn voor jou het bewijs dat een bepaalde gedachte waar is. Ik voel me angstig dus ben ik een angsthaas.
  • Negatief denken: je vormt neutrale of zelfs positieve ervaringen om tot negatieve ervaringen.
  • Zou moeten denken :Ze zou toch moeten bellen anders is ze niet in me geïnteresseerd.
  • Overdrijven. Na één negatieve gebeurtenis een patroon zien: ik word altijd afgewezen.

Oefenen helpt

Je kunt gedachten die niet kloppen met de werkelijkheid en je heftige vervelende emoties bezorgen veranderen met oefeningen. Denk aan gedachten die je regelmatig hebt en zet ze op papier.

Maak 3 kolommen: Schrijf in iedere kolom het volgende:

  1. In de eerste kolom: jouw gedachte: bv. Ze wil vast geen vriendin meer zijn
  2. In de tweede kolom: welke denkfout je maakte : gedachtenlezen
  3. In de derde kolom: een redelijke gedachte bedenken: Ik kan niet weten of ze mijn vriendin niet meer wil zijn, want ik heb het haar niet gevraagd.

Met deze oefening leer je de fouten in je gedachten herkennen. Vooral voor HSP's belangrijk omdat je de neiging hebt om te piekeren en zo in een negatieve gedachten-spiraal terecht kunt komen. Bijvoorbeeld; ze wil mijn vriendin niet meer zijn, niemand wil mijn vriendin zijn, ik word eenzaam, het gaat helemaal mis met me.

Gevoelens zijn ok

Je gedachten kunnen fout zijn, maar je gevoelens zijn dat niet. Je voelt je rot en dat gevoel kun je toelaten zonder jezelf erin te verliezen. Druk het gevoel niet weg, maar onderzoek of de gedachte voorafgaande aan het gevoel wel klopt. Wanneer je je denkfouten leert opmerken kun je ze makkelijker loslaten. Zo geef je jezelf de ruimte voor positievere gedachten.

 

Wil je meer weten hoe jij je zelfvertrouwen als HSP kunt boosten, neem dan gerust eens contact met me op!


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.