• Het HSP-E-Dagboek bestellen voor 10 euro?
  • Stuur me een berichtje
  • En krijg snel de download- link

Bang voor overprikkeling?

Gepubliceerd op 5 mei 2021 om 16:24

overprikkeling

Als HSP ben je gevoelig voor interne en externe prikkels. Prikkels die uit jezelf komen zoals eigen gedachten en gevoelens en prikkels uit je (sociale)omgeving zoals non-verbale signalen van anderen of het opmerken van details die anderen niet zien. 

Er word wel eens gezegd dat HSP's geen filter hebben. Alle informatie die daardoor  binnenkomt moet ook nog eens verwerkt worden. Je kunt je voorstellen dat je er soms doodmoe van wordt, maar dat terzijde.

Soms hebben HSP's de neiging om bang te worden voor de hoeveelheid prikkels die ze iedere dag ervaren. 

Over hoe je omgaat met prikkels en waarom je er niet bang voor moet worden gaat deze blog.

 

Op prikkels kun je verschillend reageren:

Passief

Je kunt er passief mee omgaan; je voelt je dan overweldigd door allerlei prikkels, maar onderneemt geen actie. Je laat alles over je heen komen.

Het vervelende is dat je het dan een volgende keer waarschijnlijk weer laat gebeuren. Zo verandert er niets en voel je je vaak een speelbal van prikkels. 

Actief

Je kunt er echter ook actief op reageren; proberen om de hoeveelheid prikkels zo te regelen dat jij er minder last van hebt. Bijvoorbeeld door de hoeveelheid prikkels op een dag te doseren.

Dan verdeel je bijvoorbeeld bij werk of studie  een grote taak onder in deeltaken en neem je tussen taken in een korte pauze om bij te tanken. 

Dat deze manier van coping beter voor jou is kun je je vast voorstellen.

Er bestaat daarnaast echter een ander probleem:

De angst voor overprikkeling

Vooral negatieve gedachten en negatieve emoties die je hebt over wat prikkels met jou kunnen doen zorgen ervoor dat je soms futloos op de bank blijft zitten om maar niet overprikkeld te raken. Dat je daar niet blij van wordt begrijp je! Ook een introverte HSP heeft uitdagingen nodig.

Tip: Vind je iets spannend om te ondernemen; begin dan met iets kleins dat je aandurft. De volgende keer doe je daar een klein schepje bovenop, zo boost je jouw zelfvertrouwen. 

Coping

Hoe je met prikkels omgaat is belangrijk.

Jezelf voortdurend over je grenzen jagen is niet gezond, maar  helemaal geen uitdagingen aan gaan is ook niet goed voor je. Het kan geen kwaad jezelf af en toe een zetje te geven als je merkt dat je bang bent voor overprikkeling.

Aan de andere kant is het beter om duidelijke grenzen te stellen als je de neiging hebt om te veel te ondernemen.

 

Wil je meer weten over omgaan met overprikkeling neem dan gerust contact met me op!

 

 

 

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.