• Het HSP-E-Dagboek bestellen voor 10 euro?
  • Stuur me een berichtje
  • En krijg snel de download- link
HSP coach voor introverte vrouwen » Blogs voor hoogsensitieve vrouwen » Jong en burn-out: Hoe voorkom je dat?

Jong en burn-out: Hoe voorkom je dat?

Gepubliceerd op 16 mei 2021 om 16:17

1 op de 7 Nederlanders heeft last van burn-outklachten. En steeds vaker op jongere leeftijd.

Bij een burnout gaat het om een verstoorde balans in wat je ergens voor moet doen en wat je ervoor terugkrijgt.

Om een voorbeeld te geven: Je levert op je werk iedere dag topprestaties, maar krijgt er nauwelijks waardering voor terug. Dat dit niet gezond is kun je je voorstellen.

Een burn-out komt meestal niet uit de lucht vallen en heeft vaak meerdere oorzaken en vooral HSP's zijn er gevoelig voor. Daarom in deze blog aandacht voor burn-outklachten en hoe je ze kunt voorkomen.

Signalen

Aan een burn-out gaan altijd signalen vooraf die erop wijzen dat je stress hebt. daarom is het belangrijk om regelmatig in te checken bij jezelf. Waaraan merk jij dat je last hebt van stress? De een krijgt. bv hoofdpijn, de ander piekert zich suf.

Als de stress chronisch of toxisch wordt en klachten toenemen is de kans op een burn-out groot.

Omdat HSP's gevoeliger zijn voor stress dan de gemiddelde niet-HSP's hebben ze daardoor ook meer kans op een burn-out. Maar er zijn ook andere oorzaken die een rol spelen.

Oorzaken

Er zijn meestal verschillende oorzaken aan te wijzen voor een burnout; vaak ontstaan door een combinatie van persoonlijkheidskenmerken, zoals hoogsensitiviteit, problemen op het werk/thuis en maatschappelijke factoren zoals de eindeloze tijdelijke contracten die tegenwoordig eerder regel dan uitzondering zijn.

Het HSP-brein

Heb je een hoogsensitief brein dan komt alle informatie door prikkels vanuit jezelf en vanuit je omgeving ongefilterd binnen. vervolgens wordt die informatie op een dieper niveau verwerkt, er zijn meer hersengebieden actief, dan bij een niet-hoogsensitief brein.

Met een dergelijk brein is het niet zo gek dat stress een flinke impact op jou als HSP heeft.

Daarom is het super belangrijk om extra alert te zijn op jouw stress-signalen (bv. door ze te noteren in een dagboek).

Maar er zijn nog meer tips die ik je mee wil geven.

Tips om burn-outklachten te voorkomen

Om te voorkomen dat je in een burnout terecht komt kun je wel je voorzorgsmaatregelen nemen.:

  • Bouw veel herstelmomenten op een dag in; heb je een drukke werkdag; ga een blokje om tussen taken in.
  • Deel je dag schematisch in en beantwoordt bijvoorbeeld niet de hele dag door mails, maar reserveer hiervoor een periode 's morgens aan het begin van de werkdag of juist aan het eind.
  • Ga zo min mogelijk over grenzen heen
  • Reserveer me-time (ontspanning)
  • Leer nee zeggen (grenzen stellen)
  • Zorg voor voldoende beweging
  • Eet gezond
  • Slaap voldoende
  • Houd in een dagboek bij waaraan jij merkt dat je te veel prikkels op een dag binnen krijgt. Doe dat op 4 gebieden; je lijf, je denken, je emoties en jouw gedrag. Misschien kreeg je hoofdpijn vandaag of raakte je super geïrriteerd op je werk. Noteer je die signalen dan krijg je inzicht welke situaties bij jou voor veel stress zorgen en dan kun je er iets aan doen.

Accepteer HSP-brein

Accepteer dat jouw brein tijd en energie nodig heeft om dingen te verwerken.

Het is key om in een vroeg stadium te leren waarvan jij stress krijgt (lees: overprikkeling). Als je daarop zicht krijgt kun je veel beter op tijd ingrijpen en dingen veranderen in je leven zodat je gezond blijft en een burnout geen kans krijgt.

 

Zoek je begeleiding om met een persoonlijk health-plan een burn-out te voorkomen, neem dan gerust contact met mij op.

 

 

 

 

tekening van jonge vrouw

 

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.