• Het HSP-E-Dagboek bestellen voor 10 euro?
  • Stuur me een berichtje
  • En krijg snel de download- link
HSP coach voor introverte vrouwen » Blogs voor hoogsensitieve vrouwen » Weer aan het werk na je vakantie? Zo zorg je voor minder stress!

Weer aan het werk na je vakantie? Zo zorg je voor minder stress!

Gepubliceerd op 12 augustus 2021 om 12:34

Nog even lekker nagenieten van de zomervakantie en straks weer aan de slag?

Voor menig HSP wordt het na de vakantie weer flink aanpassen; het strakke ritme van studie of werk, kinderen die weer naar het KDV of school gaan, sociale verplichtingen zoals verjaardagsfeestjes en vrijdagmiddagborrels op het werk. Alles gaat straks weer los!

Wat is dan een beter moment om nu alvast te kijken hoe je dat zonder te veel stress gaat aanpakken? Daarover gaat deze blog.

Energieverlies en HSP

Wat zou je het graag vasthouden de zorgeloosheid van de vakantie, je uitgerust voelen en energie hebben voor leuke dingen. De praktijk is helaas dat we al snel weer in dezelfde tredmolen zitten als voor de vakantie.

Het druk hebben is zo normaal tegenwoordig, dat je ongemerkt daardoor super veel prikkels binnenkrijgt en dat je er minder goed op let wat de impact op jou als HSP is. 

Wat je wel merkt? Dat je 's avonds totaal geen energie meer hebt.

Grenzen stellen aan de informatie die ongefilterd binnenkomt bij jou als HSP wordt een stuk moeilijker als je niet meer in contact staat met jezelf. Buffel je maar door dan resulteert dat vaak in moeheid en overprikkeling.

 

Zo voorkom je overprikkeling

Wat helpt tegen energieverlies is je dag structureren.

Hoe dan?

  • Begin je dag met de belangrijkste taken; 's morgens heb je meestal de meeste energie.
  • Probeer maar 2 tot 3 grote taken per dag in te plannen.
  • Neem tussen taken in een korte pauze.
  • Na iedere 45 minuten intensief werken; loop even rond, haal een kop koffie etc.
  • Zet alle push-meldingen uit op je smartphone/computer, zodat je niet uit je concentratie wordt gehaald
  • Neem een echte lunchpauze; maak het liefst een korte wandeling.
  • Zeg eens NEE tegen een verzoek.
  • Reserveer tijd om even te lummelen, uit het raam te staren of met je huisdier te spelen. Super belangrijk voor je brein.
  • Zet niet alleen alle taken in je agenda, maar blok ook de tijd dat je even 'niets' doet om op te laden of uit te rusten.
  • E-mails beantwoorden? Reserveer tijd aan het eind van je werk/studiedag.
  • Neem thuis me-time al is het maar 10 minuten

 

Breng je structuur aan in je dag dan ga je minder snel over grenzen heen en lig je 's avonds niet uitgeblust te zappen op de bank.

Dus pak je agenda en start direct op een goede manier na de vakantie.

 

Wil je hulp om je werk- of studiedag beter te structureren, neem dan gerust contact met me op!

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.