• Het HSP-E-Dagboek bestellen voor 10 euro?
  • Stuur me een berichtje
  • En krijg snel de download- link

HSP en je opgejaagd voelen

Gepubliceerd op 5 oktober 2021 om 18:25

Nu we weer terug zijn naar een redelijk normaal leven in Coronatijd merk je misschien als HSP dat het leven al snel weer in een stroomversnelling raakt. Een veeleisende baan, studie, kids, sociale verplichtingen; je hebt het al weer super druk. Het pakken van rustmomenten schiet er daardoor vaak bij in.

En ook de momenten die we voor bijtanken zouden kunnen gebruiken vullen we direct in, bv als je bij de tandarts zit te wachten tot je aan de beurt bent gebruik je zo'n loos moment graag om nog even e-mails te checken of een to-do-lijstje maken. Ben je hoogsensitief dan kan dergelijk gedrag ervoor zorgen dat je je overprikkeld raakt, zonder dat je dat in de gaten hebt. 

Hoewel we gelukkig zelf de regie over ons leven kunnen voeren, hebben we vaak niet in de gaten DAT we ons opgejaagd voelen door de constante stroom van prikkels gedurende de dagen. Die 'overprikkeling' is normaal geworden voor ons, maar denk je erover na dan zie je in dat je altijd opgejaagd voelen niet normaal is en dat je dit beter kunt voorkomen.

dat doe je o.a. door meer te focussen op belangrijke taken. In deze blog lees je er meer over.

Alles loopt op rolletjes?

Soms lijkt het of alles op rolletjes loopt; je hebt thuis een Zoomcall, je gooit nog even een was in de droger en je beantwoordt een mailtje dat langskomt, een kort telefoontje tussendoor moet ook kunnen... Je raakt in een soort roes van druk-bezig zijn. Je realiseert je echter niet dat je bij al die activiteiten er slechts  voor de helft bij bent met je hoofd.

Het voelt alsof je juist lekker efficiënt bezig bent. Uit onderzoek blijkt echter dat je taken die je combineert met minder aandacht doet dan wanneer je ervoor kiest om maar met een ding tegelijk bezig te zijn. 

De dagelijkse overspoeling met al die taakjes, hoe klein ook, zorgen voor een bomvol hoofd. En je hoofd heeft een beperkte hoeveelheid ruimte. Je brein kan bovendien niet kiezen welke taak het belangrijkst is. Je vraagt dus enorm veel van je brein, wanneer je de hele dag door druk bent, zonder rustmomenten.

Ben je eenmaal gejaagd, dan is het lastig daar weer uit te komen. Doordat je hoofd  overvol zit, heb je een minder goede kijk op wat nu echt belangrijk is en is het moeilijk om de juiste afwegingen te maken. Zeker voor het HSP-brein, dat alle binnenkomende informatie ook nog eens diepgaand verwerkt. De kans is groot dat je als een kip zonder kop doorholt, zonder dat je dat in de gaten hebt. 

 

Rust boven aan je prioriteitenlijstje

Rust nemen is iets dat boven aan jouw prioriteitenlijstje zou moeten staan als HSP. Je denkt dat je er geen tijd voor hebt, maar rust maakt juist dat je veel efficiënter en productiever bent. Dat blijkt uit veel wetenschappelijk onderzoek.

Buffel je steeds door en ben je gejaagd dan lijken nieuwe prikkels en taken allemaal even belangrijk. Dat zorgt ervoor dat je gaat springen van de ene naar de andere taak. Bij iedere taak kun je weer een vinkje zetten en dat geeft jou het gevoel dat je goed bezig bent. Jouw brein kiest daarbij voor makkelijke taakjes, zoals even de afwas doen of een paar mailtjes beantwoorden. Al die kleine taakjes die je af kunt vinken geven jou snel een goed gevoel, daarom is het zo verslavend om op deze manier bezig te zijn.

Het lijkt of je alles onder controle hebt als je alles tegelijk doet en dat voelt goed.

Maar juist door al die taken tegelijk te doen raak je op den duur moedeloos. Het werk is nooit af en overal duiken weer nieuwe taakjes op. Om gek van te worden toch?

 

Wat is nu echt belangrijk

Pas wanneer je rust neemt, in het weekend, op vakantie of als je ziek in je bed ligt, besef je pas dat je GELEEFD wordt door de waan van de dag.

Benut zo'n rustperiode om na te denken over wat jij nu echt belangrijk vindt in het leven.

 

Neem jezelf voor om:

Maar een paar hoofdtaken per dag af te werken. Dat scheelt enorm in je energie, omdat je je beter kunt concentreren en bovendien voer je deze hoofdtaken ook nog eens beter uit. Als je een paar taken goed hebt afgerond is dat een hele opluchting en heb je niet meer het gevoel dat je op alle fronten tekort schiet.

 

Wees lief voor jezelf en begin er vandaag nog mee.

 

vrouw die yoga doet en op de computer bezig is

«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.