HSP coach voor introverte vrouwen » Blogs voor hoogsensitieve vrouwen » Stress-signalen herkennen doe je zo...

Stress-signalen herkennen doe je zo...

Gepubliceerd op 17 oktober 2021 om 14:42

HSP EN OVERPRIKKELING

Je hebt vaak niet in de gaten dat je veel prikkels op een dag te verduren krijgt die ervoor zorgen dat jouw stressniveau oploopt. Je hebt het gewoon superdruk, toch?

Grip op overprikkeling?

Hoe krijg je hier grip op als je druk bent met werk, de kids, sociale contacten en alle dingen die je van jezelf MOET.

Je voelt dat er te veel prikkels zijn, maar neemt geen tijd om er aandacht aan te besteden. In tegendeel; je negeert ze of verzet je er tegen.

Toch zou je als HSP regelmatig moeten reflecteren op jouw overprikkelsignalen zodat je op tijd stress kunt inperken. Om jou hierbij te helpen heeft jonghsp nu een tool ontwikkeld.

Hoe werkt het overprikkel-dagboek?

Deze tool is het HSP-e-dagboek waarin jij jouw stress-signalen kunt noteren. We kennen het depressie-of het hoofdpijn-dagboek waarin je dagelijks noteert waar je last van hebt, maar een overprikkel-dagboek bestond nog niet.

Neem jij gedurende een aaneengesloten periode van een paar weken de tijd om dagelijks in een kwartiertje te noteren waaraan jij merkt dat je last hebt van overprikkeling, dan valt het je bijvoorbeeld op dat je wel vaak noteert dat je met hoofdpijn uit je werk komt en besef je ineens dat je daar iets aan moet doen.

Fysiek, emoties, denken en gedrag

Stress-signalen door overprikkeling kunnen zich uiten op meer terreinen dan op lichamelijk niveau. Ook emotionele klachten zoals huilbuien of geïrriteerdheid kunnen daarop wijzen. Net als klachten die te maken hebben met je denken of je gedrag, zoals een slechte concentratie of een kort lontje.

Wat ga je veranderen in je leven?

Geef je echter aandacht aan die signalen door ze te noteren in het HSP-e-dagboek dan ga je inzien dat je niet gezond bezig bent en je iets moet ondernemen.

Kies aan het eind van de maand aan welke situatie in jouw leven je wilt werken zodat je minder overprikkeling ervaart. Hoe je dat gaat doen schrijf je op in een stappenplan. Daarvoor is speciaal ruimte gereserveerd in het dagboek.

Het e-dagboek is mooi ontworpen en overzichtelijk ingedeeld zodat jij gemakkelijk digitaal jouw overprikkel-signalen in een kwartiertje kunt noteren. Aan het eind van elke maand maak je een actieplan waarmee je aan de slag gaat.

Het HSP-E-dagboek bestellen?

Klik op de link en vul je e-mailadres in!

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.