HSP en compassie: 4 tips

Gepubliceerd op 10 december 2021 om 16:31

Compassie met jezelf hebben vinden sommige HPS's maar lastig. Ze verplaatsen zich gemakkelijk in de ander en leven mee. Dat medeleven vergeten ze helaas nogal eens als het om henzelf gaat. En dat is jammer want er is niets mis met zelfcompassie, in tegendeel het is juist goed om een gezonde dosis hiervan te bezitten.

Om liever voor jezelf te leren zijn is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen als HSP.

In deze post daarom 4 tips:

 

Me-time nemen

Zorgen voor jezelf betekent dat je luistert naar jouw behoeften; bijvoorbeeld dat je me-time nodig hebt om bij te tanken na een drukke dag. Jouw tijd claimen, ook als anderen dat niet prettig vinden. Voor jou als HSP super lastig, want het liefst houd je met iedereen rekening. Dat dit ten koste gaat van jezelf, neem je op de koop toe en dat betekent dat je niet goed voor jezelf zorgt.

Accepteer negatieve emoties

Claim jij me-time en voel je je daardoor schuldig? Vast wel, zeker moeders hebben hier last van. Je bent bang dat je anderen te kort doet; de kinderen, je partner, je ouders, je vrienden, je collega's.....

Tijd voor jezelf zie je al gauw als luxe, daarom is het niet zo gek dat je je schuldig voelt. Hoewel je schuldig voelen hier absoluut niet aan de orde is. Me-time is belangrijk omdat je tijd nodig hebt om te herstellen van een drukke werkdag of een dag met de kinderen. Accepteer daarom het schuldgevoel zoals het komt en ga het niet analyseren. Dat gevoel mag er zijn. Besteed je er geen aandacht aan dan gaat dat gevoel ook weer voorbij.

Stop met jezelf te vergelijken

Als HSP leef je intens en heb je tijd nodig om te herstellen van enerverende dingen. Of het nu werk betreft of thuis met de kids, vrijwilligerswerk of sociale bezigheden. Er gebeurt genoeg in het dagelijks leven waardoor je energieniveau daalt. Dan heb je tijd in je eentje nodig om weer op te laden. Niets om je voor de schamen, maar toch schamen HSP's is soms als ze minder energie hebben dan iemand anders. Dat is niet zo gek, we leven in een wereld die gericht is op prestatie en competitie en jezelf vergelijken met anderen is daar een onderdeel van.

 

Omarm wie je bent

Zou je soms liever niet hoogsensitief zijn? Dat je minder gevoelig was voor prikkels van buiten, dat je meer energie zou hebben of dat je niet zo snel emotioneel zou worden? Heel begrijpelijk, we accepteren met moeite ongemakkelijke zaken. Dat je hoogsensitiviteit ook mooie kanten heeft zoals jouw empathie, het vermogen om intens te genieten van kleine dingen of dat je in staat bent om diep na te denken over het leven, vergeet je wel eens.

Omarm je jouw zwakke en sterke kanten dan zorg je goed voor jezelf.

 

Wil je meer weten hoe je beter voor jezelf kunt zorgen?

Gebruik dan het overprikkel-dagboek van jonghsp!

Zie link HSP-E-Dagboek hieronder

 

 

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.