HSP en de week van de werkstress

Gepubliceerd op 19 november 2021 om 17:26

Als HSP merk je meer op, verwerk je informatie langdurig en denk je diep na.

Je kunt je voorstellen dat je dan zeker op het werk regelmatig tegen dingen oploopt die bij jou stress veroorzaken.

Daarom in deze post aandacht voor stress op het werk en wat je eraan kunt doen.

De werkplek

De omgeving is voor een HSP bijzonder belangrijk. Het maakt veel uit of je in een kantoortuin werkt, met lastige klanten om moet gaan of onder enorme druk moet werken, zoals nu in de zorg het geval is.

Vooral de werksfeer is cruciaal om goed te kunnen presteren als je hoogsensitief bent. Maar ook je tijd zelf in kunnen delen en betekenisvol werk doen is erg belangrijk voor een HSP. Daarnaast is de manier waarop jij je werkdag invult super belangrijk en of je voldoende let op signalen vanuit jezelf die jou vertellen dat overprikkeling op de loer ligt.

 

Prikkelbewust

Bewustwording van signalen die aangeven dat je te veel prikkels (=informatie) binnen krijgt op een gewone werkdag is erg belangrijk om op tijd in te kunnen grijpen als je wilt voorkomen dat de overprikkeling niet uiteindelijk chronische stress wordt.

Ieder mens kan maar een bepaalde hoeveelheid prikkels aan en doordat jij als HSP meer informatie oppikt en op een diep niveau in je brein verwerkt heb je meer tijd nodig om bij te tanken dan een niet-HSP. Neem je die tijd niet dan is de kans groter dat je een burn-out oploopt. Uit onderzoek van Esther Bergsma onder werkende HSP's blijkt 57% van hen een burn-out te hebben gehad.

Het beste wat jij kunt doen als HSP is duidelijke grenzen stellen aan dingen die leiden tot overprikkeling. 

Wat kun je zelf doen tegen overprikkeling?

Heb je een drukke baan en lijkt het of je totaal geen grip hebt op je werkdag? Realiseer je dan dat je al met kleine veranderingen heel wat prikkels kunt wegnemen.

 

Deze dingen kun je doen:

  • structuur aanbrengen in je taken; doe de lastige klussen op een tijdstip dat je fit bent
  • e-mails beantwoorden kan aan het eind van de dag, als je iets minder fit bent
  • een noise-canceling headphone gebruiken 
  • voldoende rust en herstelmomenten inbouwen op de dag; loop even naar een andere etage, haal een kop thee  of doe  een ademhalingsoefening op de wc......
  • maak een korte wandeling tijdens je lunchpauze
  • maak regelmatig 's avonds een kwartiertje vrij om te reflecteren op je dag; het overprikkel-e-dagboek van jonghsp kun je hiervoor gebruiken
  • stel jezelf iedere maand een doel om een overprikkelende situatie aan te pakken
  • eet gezond
  • pas op met alcohol en cafeïne 
  • beweeg genoeg
  • zet beeldschermen ruim voordat je naar bed gaat uit
  • ga steeds op dezelfde tijd naar bed en sta ook op dezelfde tijd op

 

Wil je meer grip krijgen op prikkels en stress?

Begin vandaag nog met het bijhouden van een overprikkel-dagboek en schaf het HSP-E-Dagboek aan.

Een kleine prijs voor een grote investering! 

 

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.