HSP coach voor introverte vrouwen » Blogs voor hoogsensitieve vrouwen » Hoe je als HSP overeind blijft op je werk

Hoe je als HSP overeind blijft op je werk

Gepubliceerd op 25 november 2021 om 15:26

Toen ik 20 jaar was werkte ik in een bibliotheek. Altijd gek van boeken geweest en nog steeds. Misschien een HSP-dingetje?

Het kostte me op het werk veel moeite om me aan te passen aan de stijl van leiding geven van mijn baas. Die was nogal veeleisend. Zo moest ik de vergaderingen van de biebcie. notuleren. Maar er werd ook van mij verwacht dat ik tijdens die vergadering bezoekers van de bieb hielp bij het vinden van het juiste boek of ( wetenschappelijk) artikel. Deze combinatie was voor mij als HSP super lastig en nu zou ik zeggen; zoek maar een betere oplossing, maar toen durfde ik dat niet.

 

Helaas kun je niet altijd werken op een manier die bij je past. Dat betekent echter niet dat je je eindeloos aan moet passen. Belangrijk is om bij jezelf te blijven en goed in de gaten houden wat bij jou voor overprikkeling zorgt.

Te veel aanpassen

Je kunt in jouw werk de druk voelen om niet naar jezelf te luisteren en je voortdurend aan te passen. Ik neem als voorbeeld Noortje, die met een collega moet samenwerken in een project waarbij ze zich niet prettig voelt. Ze krijgt het altijd benauwd van opgelegde situaties. Ze doet de dingen graag in haar eigen tempo en op haar manier, maar ze voelt steeds de druk van die collega om het anders te moeten doen.   

Hoofdpijn als overprikkel-signaal

Noortje heeft op haar werk regelmatig last van hoofdpijn. Ze houdt al een paar weken een overprikkel-dagboek bij en komt zo tot de ontdekking dat ze meestal op maandag met hoofdpijn uit haar werk komt. 

 

Ze gaat er vanavond even voor zitten en bedenkt dat het misschien aan haar collega ligt met wie ze iedere maandag aan een project werkt. Die collega kijkt dan over haar schouder mee en heeft een kritische houding. Noortje ergert zich enorm aan het gedrag van haar collega, maar ze zegt er niets van. Ze beseft dat ze hieraan iets wil veranderen, want die hoofdpijn heeft ze er echt niet voor over.

Merk jouw persoonlijke overprikkel-signalen op

Net als Noortje kun jij bewuster letten op signalen die erop wijzen dat je last hebt van overprikkeling. De een heeft altijd hoofdpijn, de ander piekert veel, krijgt een kort lontje of barst in huilen uit. Iedereen reageert anders op overprikkeling maar meestal wel op dezelfde manier. 

Noteer je regelmatig wat jouw persoonlijke overprikkel-signalen zijn dan krijg je meer grip op dingen die bij jou voor overprikkeling zorgen en kun je er iets aan veranderen.

Hoe Noortje dat gaat doen, kun je lezen in het nieuwe overprikkel-e-dagboek van jonghsp.

 

bloem die overeind blijft

« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.