• Talentenjacht bij Jonghsp!
  • In de maand juli kun je een gratis coach-sessie aanvragen als je wilt onderzoeken wat jouw specifieke talenten zijn.
  • Zodat je ze kunt ontwikkelen en inzetten op je werk of in je privéleven.
  • Maak nu een afspraak via Whatsapp
  • +31 6 47140209

HSP's en paniek? 3 tips!

Gepubliceerd op 28 november 2020 om 14:15

Vooral jonge mensen hebben de laatste tijd last van paniekgevoelens. De corona-tijd heeft er misschien mee te maken. Er is weinig in control; het virus, de Coronamaatregelen die je leven beperken, baanonzekerheid, studievertraging.....Er is nogal wat om paniekerig van te worden toch?

Wist je dat paniekaanvallen bij ongeveer vier op de honderd mensen voorkomen in Nederland? Als je voor het eerst een paniekaanval krijgt weet je niet wat je overkomt. Je wordt overweldigd door een heftige angst met intense lichamelijke symptomen, zoals hartkloppingen, duizeligheid, pijn op de borst, misselijkheid of trillende handen. Pfff en dan de angst gek te worden of dat je ter plekke dood gaat.

 

Nee, je vergeet het nooit meer als je er eentje gehad hebt. Gelukkig ebt de aanval na een tijdje vanzelf weg. Dat kan echter wel even duren en is knap lastig om mee te dealen. Daarom in deze blog een paar tips hoe je dat kunt doen.

 

In control willen zijn

Of je nu een HSP bent of niet, ieder mens wil in control zijn. Niets zo erg dan een onzeker gevoel dat je voortdurend met je meedraagt. Je wilt graag weten wat er gebeurt of kan gebeuren.

 

Waarom willen we controle houden? Omdat we bang zijn voor het gevoel van angst. Angst dat we het niet redden, dat er nare dingen te gebeuren staan. We maken in ons brein daarover voorspellingen.

Voorspellend brein

Een HSP is als geen ander goed in verbeelding. Jouw brein bedenkt met gemak allerlei scenario's voor de toekomst. In deze tijd zullen die er niet zo rooskleurig uit zien, toch? De scenario's die jij bedenkt hoeven echter niet waar te zijn, maar door jouw levendige voorstellingsvermogen kun je er aardig van over de rooien raken. 

 

Wat kun je doen bij een paniekaanval?

 

Tip 1: Ga bewegen

Voel je de paniek kriebelen ga dan iets doen. Kom in beweging! Je brein krijgt dan het sein om zich bezig te houden met iets anders en moet zich daarop concentreren. Ga wandelen, joggen, touwtje springen. Kortom kom in actie!

Tip 2: Let op je ademhaling

Leg je handen op je buik en adem diep in via je neus en uit door je mond. Voel hoe je buik bij inademen omhoog komt en laat hem leeg lopen bij uitademen. Door rustig en diep te ademen kalmeer je je zenuwstelsel. Je brein krijgt het sein: Niets aan de hand hier. 

Tip 3: Zeg het tegen iemand

Probeer het wel tegen iemand te zeggen als je een paniekaanval hebt. Doe dat alleen tegen iemand die je vertrouwt.

Angst delen helpt soms al om de heftigheid van het angstgevoel te verminderen.

 

Een paniekaanval gaat altijd over

Dat kan wel even duren, soms een half uur, soms langer, soms ook korter, maar echt het gaat over! Daarna ben je doodmoe en heb je een katterig gevoel, maar dat verdwijnt ook langzaam weer.

Remember al is de aanval nog zo heftig, je wordt niet gek en je gaat er niet aan dood!

 

 

Wil je eens met mij praten over stress en paniek neem dan gerust contact met me op met onderstaand formulier.

 

 

 

 

 

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.