• Talentenjacht bij Jonghsp!
  • In de maand juli kun je een gratis coach-sessie aanvragen als je wilt onderzoeken wat jouw specifieke talenten zijn.
  • Zodat je ze kunt ontwikkelen en inzetten op je werk of in je privĂ©leven.
  • Maak nu een afspraak via Whatsapp
  • +31 6 47140209

6 anti-piekertips voor HSP's

Gepubliceerd op 3 maart 2021 om 15:38

6 ANTI-PIEKERTIPS VOOR HSP'S
Ben je een HSP dan ben je gevoelig voor piekeren. Dat komt doordat je de informatie die je verzamelt uit je omgeving diepgaand verwerkt. Een HSP heeft nu eenmaal een complexe manier van denken en piekeren is daar een onderdeel van. Dat betekent echter niet dat je niets aan piekeren kunt doen.

In deze blog lees je wat je er aan kunt doen en kies je een manier die jou het best bevalt om te leren dealen met piekeren.

Waarom piekeren?

Piekeren heeft te maken met angst voor controle verlies, door te piekeren probeer je die angst te bezweren.
Dat komt doordat je brein de link heeft gelegd dat piekeren helpt.

Om een voorbeeld te geven:

Je bent bang dat je je rijexamen niet haalt. Je piekert erover of je wel genoeg lessen hebt gehad, of dat je misschien zal moeten fileparkeren, iets waar je een bloedhekel aan hebt. Wat er gebeurt in real life?: Je slaagt moeiteloos voor je rijbewijs.

Al weet je heel goed dat het behalen van je rijbewijs niets te maken heeft met jouw gepieker toch hebben je hersenen die link gelegd. 'Piekeren helpt' denkt jouw brein nu.
Piekeren leidt tot steeds meer piekeren, en uiteindelijk ook piekeren over het vele piekeren.

6 Tips om uit de gedachten 'loop' te komen

Door steeds meer te piekeren raak je in een gedachtenloop. Om deze negatieve spiraal te doorbreken kun je een aantal dingen proberen:

  1. Accepteren dat je niet alles onder controle hebt
  2. Je zorgen opschrijven
  3. Je zorgen aan iemand vertellen
  4. Je aandacht op iets anders richten; denken aan de vakantie bijvoorbeeld
  5. Iets gaan doen wat je aandacht nodig heeft zoals een nieuw recept voor een bananenbrood uitproberen
  6. Mediteren of mindfulness-oefeningen: Je leert om niet mee te gaan in je gedachten en ze los te laten. 

Is Mindfulness iets voor mij?

Door te focussen op bijvoorbeeld je ademhaling en je piekergedachten voorbij te laten gaan als wolken aan de hemel leer je piekergedachten los te laten. Iedere keer dat je afdwaalt en je opmerkt dat er een piekergedachte opduikt in je hoofd denk je: Hee, een piekergedachte en ga je weer terug naar je ademhaling. Het is handig om bij het ademen van 1 tot 10 te tellen. Dus inademen bij 1 en uitademen bij 2. Bij 10 begin je weer bij 1. Zo simpel is het, maar het vereist wel oefening. Handig hierbij is een mindfulness-app zoals Headspace die je stap voor stap meeneemt in een oefening. Voor Headspace moet je betalen, maar er zijn ook gratis meditatie-apps te vinden.

Angst

Wanneer je vaak piekert, kun je je angstig of overprikkeld gaan voelen. Je kunt slaapproblemen krijgen en uitgeput raken.

Daarom is het belangrijk om iets aan je piekergedachten te doen op een manier die bij je past.
Zoek uit wat bij jou het beste past en neem gerust eens contact met mij op wanneer ik jou daarbij kan helpen.

 

jonge vrouw met bril die piekert

«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.