• Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief van jonghsp.
  • Nieuwsbrief juni: Jouw authentieke zelf, zelfbeeld, leven vanuit jouw waarden en het HSP-brein
HSP coach voor introverte vrouwen » Het feelgood HSP-dagboek

Het feel good HSP-dagboek

Binnenkort verschijnt het feel good HSP-dagboek waarin jij al jouw momenten die jij waardevol vindt kunt noteren.

Fijne momenten

Want hoe meer fijne momenten jij vastlegt hoe meer je gaat inzien dat hoogsensitiviteit je ook veel leuke dingen brengt.

Om er een paar te noemen:

  • Je kunt intens genieten van muziek, kunst, natuur en de kleine dingen in het leven, zoals een kop thee drinken in het voorjaarszonnetje 
  • Je kunt je goed verbinden met anderen; jij bent empathisch en kunt goed luisteren

 

Naast de vele pluspunten van hoogsensitiviteit zijn er ook wat minpunten te noemen. Zoals moeite hebben met grenzen stellen of de neiging om in negatieve gedachten te blijven hangen. Dat laatste voorkom je door vaker stil te staan bij de dingen waarvan jij blij wordt.

Waar word jij blij van?

Met het bijhouden van een feel good diary word jij je namelijk bewust van fijne momenten op een dag; ben je bijvoorbeeld blij met een telefoontje van een vriendin die belde met een persoonlijk verhaal omdat jij zo goed kunt luisteren. Of ben je blij omdat een collega je bedankte voor de mail die jij zo begripvol hebt beantwoord.

 

Als je het lastig vindt om iets te bedenken om op te schrijven kijk dan eens naar drie dingen waarvoor je dankbaar kunt zijn op een dag. Bijvoorbeeld:

  • De buurman maakte een gezellig praatje met je.
  • Een collega bracht je spontaan een kop thee
  • Je hebt een heerlijk ontbijt gegeten....

 

Het zijn juist de kleine dingen op een dag waarvan je blij kunt worden, maar vaak staan we daar niet bij stil en zien we ze over het hoofd. Denk je echter bewust aan fijne en mooie momenten dan gaat  jouw brein steeds meer leuke gedachten maken en wie wil dat nou niet?

Overprikkeling voorkomen

Maar alleen letten op fijne momenten is voor jou als HSP niet genoeg. HSP's letten in het algemeen niet zo goed op signalen die er op wijzen dat ze overprikkeld raken. 

Daarom is er in dit dagboek ook ruimte om te noteren waaraan jij op een dag merkt dat je te veel prikkels binnen krijgt; misschien kreeg je hoofdpijn door de drukte op het werk of had je wel een bijzonder kort lontje omdat de kids veel aandacht vroegen.

In het dagboek noteer je een aantal dagen, (het liefst een maand lang) waaraan je merkt dat je overprikkeld raakt. Je kunt opschrijven wat er gebeurde met je lijf, je denken, jouw emoties en gedrag.

Na een maand kijk je welke signalen jou vertellen dat er te veel prikkels zijn en kun je actie ondernemen om iets aan die overprikkeling te doen.

Wat je kwijt wilt

Een dagboek is er ook om in op te schrijven wat jij de moeite waard vindt. Wat je bijvoorbeeld hebt meegemaakt die dag of waar jij van baalde. Daarom is er ook hiervoor ruimte in je dagboek. Maar het heet niet voor niets een Feelgood-dagboek, dus laat je inspireren door de mooie kanten van hoogsensitiviteit in je leven. 

Leg je dagboek 's avonds klaar op een tafeltje bij de stoel of bank waarin jij je het liefst nestelt en noteer iedere dag een kwartiertje welke fijne momenten je vandaag hebt meegemaakt.

 

Wil je op de hoogte gehouden worden wanneer Het feel good dagboek te koop is, laat dan je email-adres achter!