HSP coach voor introverte vrouwen » HSP coaching voor introverte vrouwen

HSP coaching voor introverte vrouwen

Ontdek jouw HSP kwaliteiten & valkuilen

Ben ik hoogsensitief

 

Eén op de vijf mensen is hoogsensitief. Grote kans dat jijzelf of iemand uit jouw omgeving een hoog sensitief persoon (HSP) is. Maar wat wordt er nu eigenlijk bedoeld met hoogsensitiviteit? Als hoogsensitief persoon ben je gevoeliger voor fysieke, sociale en emotionele prikkels dan de gemiddelde mens. Dit komt doordat het HSP brein alle binnenkomende informatie op een diepgaande manier verwerkt. Niet alleen heeft het brein meer tijd nodig om de prikkels te verwerken, maar ook oefenen deze prikkels een grote invloed uit op hoe jij je voelt. Je kunt heftig op prikkels op prikkels.

 

Het brein van de hoogsensitieve persoon

Hoogsensitiviteit als kracht

Als hooggevoelig persoon beleef je de wereld om jou heen heel intens. Aan de ene kant is dit een mooie karaktereigenschap. Je kan namelijk ontzettend genieten van de kleinste en simpelste dingen in het leven. Denk aan dat liedje waar je elke keer weer kippenvel van krijgt, die mooie bloemen in de tuin of een ochtendwandeling door een nog leeg bos. Daarbij beschikken hoogsensitieve personen vaak over een zeer creatieve geest, een groot empathisch vermogen en hebben zij oog voor detail.

 

Hoogsensitiviteit als valkuil

Daartegenover staat wel dat het diep verwerken van al deze prikkels jou ook veel energie kost. Je kunt je voorstellen dat een brein dat 24/7 aanstaat, af en toe rust nodig heeft om weer op te kunnen laden. Juist om die reden is stresshantering zo belangrijk voor een hoogsensitief persoon. Nu is stress niet per definitie slecht voor de mens. Sterker nog, stress helpt ons om goed te kunnen presteren onder druk. Maar op dagelijkse basis gestrest zijn, heeft op zowel jouw mentale als fysieke gezondheid een negatieve invloed.

 

HSP & stress - Leer stress symptomen herkennen

Het negeren van de alarmsignalen van jouw lichaam kan leiden tot chronische stress en uiteindelijk zelfs resulteren in een burn-out. Iets wat we uiteraard liever voorkomen dan genezen. Het is daarom ontzettend belangrijk om je bewust te worden van de alarmsignalen die jouw lichaam geeft bij het ervaren van stress. Vaak kun je niet concreet beschrijven wat stress met jou doet. Je voelt van alles, maar kunt je vinger er niet op leggen. Om meer grip te krijgen op stress kun je jouw persoonlijke stress-alarmsignalen op de volgende vier terreinen identificeren:

  • Fysiek – Wat voel je in jouw lichaam bij het ervaren van stress? Krijg je hoofdpijn, een drukkend gevoel op je borst, een dikke keel of heb je last van je darmen?
  • Cognitief – Wat gebeurt er in jouw brein wanneer je stress ervaart? Sla je aan het piekeren, kun je moeilijk dingen onthouden of lukt het niet meer om helder na te denken?
  • Emoties – Wat voel je als je stress hebt? Ervaar je een gevoel van onmacht, word je boos, ben je bang of juist verdrietig?
  • Gedrag – Hoe is in jouw gedrag terug te zien dat je stress ervaart? Begin je te snauwen, vind je het vervelend als mensen te dicht in je leefruimte komen of heb je een kort lontje?

 

HSP coaching – Het leren reguleren van jouw emoties

Het herkennen van jouw stresssignalen is één, maar het daadwerkelijk ondernemen van actie is een tweede. Door middel van interactieve online coaching gaan we samen aan de slag met het leren reguleren van jouw emoties en pakken we stress aan. Met als resultaat dat jij meer zelfvertrouwen krijgt en veerkrachtiger wordt. Zo laat jij je niet meer zomaar omverblazen tijdens stressvolle tijden.

 

Klik hier voor meer informatie over de hsp coachingstraject(en) van Jonghsp