Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief van jonghsp. Deze maand is het thema: Hoe krijg je meer zelfvertrouwen

HSP coach voor introverte vrouwen » Mijn overprikkel-signalen in kaart

Overprikkeling

Je hebt vast wel een week of maandplanner waarin je bijhoudt wat er allemaal moet gebeuren. Variërend van afspraken voor je werk en voor de kids plus mega veel to-do-lijstjes.

Wat je waarschijnlijk niet hebt is een overzicht  wat er met jou gebeurt als je last hebt van overprikkeling.

Net zoals je in jouw agenda of weekplanner noteert welke taken je allemaal te doen hebt kun je ook per dag noteren van welke prikkels je last hebt/hebt gehad.

Prikkels

Misschien had je op maandag last van hoofdpijn of merkte je op dinsdag dat je de kids af en toe afsnauwde. En kon je donderdagnacht niet slapen omdat je lag te piekeren. En die huilbui van zaterdag toen je een kopje liet vallen op de keukenvloer en het in duizend stukjes uiteen spatte deed je ineens beseffen dat je overprikkeld was.

Help!

HSP's reageren vaak te laat op overprikkelende situaties doordat zij veel waarnemen en alles diep verwerken in hun brein en daardoor niet goed letten op wat er in henzelf gebeurt voorafgaande aan overprikkeling. Het is daarom belangrijk om goed bij jezelf te blijven als HSP. Bij jezelf blijven klinkt echter vaag. Beter is het om te zeggen dat je jouw zelfreflectie in moet zetten voor je eigen gezondheid.

Hoe doe je dat?

Het helpt om zicht te krijgen op overprikkeling als je regelmatig opschrijft hoe jij je voelt/voelde.

Dan krijg je na een maand al een duidelijk beeld van jouw overprikkel-signalen.

 

De manier waarop jij reageert op overprikkeling is namelijk vaak hetzelfde. Zo krijgt de een altijd hoofdpijn en kan de ander moeilijk slapen. Het noteren van dat soort klachten op 4 terreinen: Je lichaam, denken, emoties en gedrag vertellen jou hoe het met je gaat.

Sta je hier vaker bij stil dan word je op den duur alerter op signalen die jou vertellen dat je bijvoorbeeld op tijd rust moet nemen. Dan grijp je eerder in en kun je stappen ondernemen om iets te gaan veranderen in jouw leven. Misschien moet je zorgen voor meer me-time, werk gaan zoeken dat beter bij je past of leren de lat minder hoog te leggen. 

Dagboek

Een agenda voor al je afspraken en taken gebruik je ook, waarom zou je dan bezuinigen op je gezondheid en niet de moeite nemen om in kaart te brengen wat jouw overprikkel-signalen zijn?

 

Hieronder vind je een tabel voor jouw Overprikkel-dagboek. Veel succes ermee!

 

Mijn Overprikkel Signalen In Kaart
PDF – 40.8 KB 46 downloads