Noteer ieder dag gedurende twee weken wat jouw fysieke klachten zijn. Waaraan merk(te) je dat je stress hebt/had?

 

Voorbeelden van stress in je lijf: 

  • hoofdpijn
  • maag/buikpijn
  • pijn in rug/nek
  • druk op de borst
  • opgejaagd gevoel
  • trillende handen
  • tintelende handen
  • zweten
  • ......Wat je ervaart aan stressklachten in je lichaam is voor iedereen verschillend. Er is echter wel een lijn in te ontdekken. De een krijgt altijd hoofdpijn bij stress de ander rugpijn.

 

Misschien zijn twee weken te weinig om een duidelijk beeld te krijgen. No worries; dan plak je er een week aan vast. Na die week/weken kijken we samen wat jij voor acties gaat ondernemen om beter voor je lijf te zorgen zodat de stressklachten minder worden.

 

Waarom letten op je lichaam?

Je bewust worden van stress begint bij het (h)erkennen van signalen in je lichaam. Als HSP ben je gevoelig voor prikkels die vanuit jezelf komen. Daarom is de basis je bewust worden van wat je in je lichaam merkt als je gestrest bent.

 

Denken, emoties, gedrag

Nu is je bewust worden van stressklachten alleen in je lijf niet voldoende. Stress heeft ook invloed op je denken, je emoties en op je gedrag. Hiervoor kun je ook templates gebruiken. Maar alleen bewustwording van stressklachten op alle vier de gebieden is niet genoeg. Wat kun je eraan doen om veerkrachtiger te worden met stress? Daar gaat het om! Daarmee kan jonghsp je helpen. 

 

Jong en burnout

Waarom is het zo belangrijk om je bewust te zijn van stressklachten? Omdat langdurige stress kan leiden tot een burnout. Lees/ download het onderstaande artikel voor meer informatie.

Jong en burnout
Word – 13.1 KB 39 downloads